Wednesday 10 October 2012

Kari Itik

Akum dan selamat pagi semua..semoga hari nie hari yg paling indah dlm hidup anda dari hari semalam..tapi bagi saya semalam pun indah jugak bila hubby belikan frozen duck untuk saya..hahaha..suke sgt2 saya..cz dh craving sgt2 nk mkn itik..hehehe..tp yg sedihnya kna masak sdrilah..huhuhu..
tapi xpe..thank u hubby..Jom kte layan resepi saya hari nie..

KARI ITIK
Bahan2nya:
1/4 daging itik ( di potong kecil mcm ayam)
4 ulas bawang merah kecil
4 ulas bawang putih ( both bawang di tumbuk)
3 batang daun kari
4 sudu serbuk kari daging
4 cm halia ( dititik)
*2 batang kayu manis
*4 bunga lawang
*4 bunga cengkih
*4 biji buah pelaga ( semua bahan2 * di rendam seketika dlm air dan di toskan)
30 batang cili kering ( di potong,rebus dan blender halus dgn sdkit minyak)
1 kotak santan kecil.
2 kotak air biasa.( gunakn kotak santan untuk pekat n cair kuah)
3 keping asam gelugur.
1 mangkuk kecil minyak masak.
perasa.

Cara2 nya:
Panaskan kuali dgn minyak masak(api sederhana)masukkan bahan2 *,bawang2,halia dan daun kari.tumis hingga naik bau.
Masukkan cili blender dan serbuk kari dan tumis hingga pecah minyak dan garing.
Masukkan santan dan gaul rata dan masukkan air (mengikut kepekatan masing2.)beserta asam gelugur.
Masukkan daging itik tadi dan bahan perasa..
Biarkan mendidih dlm 20 minit.
Sedia di hidang.

* boleh makan bersama nasi putih atau roti.

p/s:
so far saya masak daging itik nie xpernah hanyir atau berbau dan daging nya pula tak pernah liat sangat seperti daging itik kampung.mmg empuk bila di masak.persis seperti ayam.ibu saya pun akuinya jgk..lain sgt yg frozen nie..cma klo takut hanyir,saya buat mcm ayam atau ikan..rendam dgn tepung gandum dlm 30 minit.(cnfrm bau hilang) cma dgn ikan plus garam sekali.lgpn itik frozen nie murah.biasa beli kat jusco permas RM22.90 klo kat giant pun lebih kurang.tp itik kg..erm mahallah..RM80 sekilo..mmg xbeli.Apa2 selamat mencuba..

1 comment:

  1. Utk pengemar itik.. sy jual Rm25/ekor Itik Daging siap proses
    Rasa nya enakndn tk perlu masak lama 30min dh cukup sn dagingnya sedap utk digigit dn tarik @ tidak liat
    Hubungi 012 7810844 - Zahari @ 019 7363345 Pn Nor

    ReplyDelete