Thursday 20 September 2012

Laksa Penang Style Bondaku

Laksa Penang Style Bonda ( versi Melaka )

Hari nie tak tahu nak masak ape..tapi tbe2 suami ajak pergi beli lauk kat Pasaraya Kipmart Dahlia.
Dalam tengah2 jalan sambil pandang segarnya sayur2 yang di jual..mata nie boleh melirik lak kat satu kedai nie dan ternampak daun kesum..
Apalagi,terus dah dapat dah idea apa nak masak hari nie..Laksa Melaka sebenarnya saya panggil cz lain hiasannya dengan laksa penang..tapi rasa sedap..tu yang penting..tak kiralah ape orang nak kta melaka mana ada masakan laksa..tapi bondaku nya style..betul tak?hehehe..
Jom ikut style laksa saya nie..
selamat mencube...

LAKSA PENANG( STYLE BONDAKU)
Bahan2nya:
1 bungkus Mee laksa Panjang( saya guna yg nie je,malas nak guna laksa kering)
8 ekor Ikan kembung- ikut saiz (terpulang pada masing2.ada guna ikan sardin fresh tp saya mmg pkai ikan nie je)
1 ikat daun kesum ( petik daun2 dr batang n rendam dlm bekas lain untuk hilangkan kotoran)
2 batang bunga kantan ( buang batang-boleh di belah 2)
30 batang cili kering( 2 senduk cili giling)
10 biji cili padi.
4 keping asam keping
1 keping belacan.
3 biji bawang besar
1 jug air ( depend pada kepekatan dan kecairan ikut sukatan kesukaan masing2 )

Sayuran hiasan:( basuh terlebih dahulu)
1 batang timun ( dpotong slice kecil )
1 biji bawang besar merah ( di potong slice kecil)
limau kasturi( di kenali sebagai limau sambal- dipotong 2)

Cara membuatnya:
ikan kembung disiang,dibersihkan dan direbus.(ambil isi dan kepala ikan(tulang xpkai)- blender halus)
cili kering yg telah direbus,cili padi,bunga kantan,belacan,bawang besar semua nie di potong kecil dan diblender halus.
Tuangkan semua bahan2 blender ke dalam periuk dan masukkan air,asam keping dan daun kesum.
gaul dan didihkan.
Masukkan garam n perasa mengikut citarasa masing2.
Mee laksa basuhkan terlebih dahulu dan rebus selama 5 minit,jangan lama sangat nti jadi nipis)-tos
Hidangkan.

Nie fav.2 saya jika demam dan bila balik melaka..suke sangat2 cz sedap dan terasa semua bahan2 yang di blender..mesti pelik kenapa saya blender bunga kantan sekali cz saya tak suke bila nak makan kena asingkan sampah2( bahan yg dipotong kasar).leceh...hehehe..
sekarang tinggal ngap je..hehe..
selamat mencube resepi dari ibu saya..






No comments:

Post a Comment